U bent een receptiemedewerker, stagiaire, vrijwilliger, medewerker klantcontacten, klachten coördinator, kwaliteitsmedewerker of administratie medewerker van een wijkteam / lokaal sociaal team.

 

Dat betekent dat u een signaleringsverantwoordelijkheid heeft inzake de aanpak van kindermishandeling en huiselijk geweld.

Dit houdt in dat van u de hieronder genoemde stappen en acties worden verwacht.

Stap 0

  • Wees alert en overweeg óf bij zorgelijke situaties sprake zou kunnen zijn van kindermishandeling / huiselijk geweld

Stap 1

  • Breng de signalen in kaart. Bespreek de signalen met een (inhoudelijk) medewerker van het (lokaal) sociaal team of met de aandachtsfunctionaris en draag de informatie goed over.

Het doorlopen van de stappen 2 t/m 5 van de meldcode behoren tot de verantwoordelijkheid van de medewerker (lokaal) sociaal team of de aandachtsfunctionaris aan wie u de zorgelijke signalen heeft overgedragen.

Tot slot:

  • Evalueer wat er met uw vermoedens is gebeurd en of de persoon over wie u zich zorgen maakt hulp heeft ontvangen.

Om zorgvuldig te reageren moet u weten wat kindermishandeling en huiselijk geweld inhoudt en welke vormen er bestaan. Daarnaast moet u weten welke signalen u kunt koppelen aan een vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld.

In het menu kunt u klikken op stap 1 voor meer informatie over signaleren. Door te klikken op de andere buttons treft u informatie over definities, vormen, signalen etc.

Gratis abonnement op tijdschrift over veilig opgroeien en aanpak kindermishandeling:

Wilt u uw kennis over de aanpak van kindermishandeling & huiselijk geweld up to date houden?
Neem dan een gratis abonnement op Augeo Magazine, hét online tijdschrift over veilig opgroeien.
Klik hier voor meer informatie en inschrijving.